Joulu Kengulahdessa. Eteläisellä pallonpuoliskolla jouluna on talven sijasta keskikesä. Kun Euroopasta kotoisin oleva Pötkö-saukko potee koti-ikävää, kadetit tekevät kaikkensa joulumielen palauttamiseksi.
Tompan vahtivuoro. Tomppa saa päivän ajaksi päähänsä päärantavahti-Keijon hatun ja innostuu luulemaan liikoja pelastustaidoistaan. Taidot joutuvat koetukselle, kun ystävät ajautuvat vaaraan.
Rantakisat. Tomppa-kenguru ja vesinokkaeläin Jenna ovat ennakkosuosikit Kengulahden vuosittaisissa rantakisoissa. Osa kisaajista pelaa kuitenkin likaista peliä, ja rantavahtiharjoittelijat saavat ajateltavaa.
Yllätysvalvojaiset. Jennalla on yllätys, jota varten pitäisi jaksaa valvoa puoleenyöhön asti. Kadetit, pelastajat sekä Pippa ja Sami yrittävät pysytellä hereillä päämajassa erilaisten pelien ja leikkien voimalla.
Tyttö, joka huusi meduusaa. Letti tylsistyy rannantähystysvuorossa, ja aiheuttaa leikkiessä vahingossa rannalla paniikin. Uskooko Lettiä kukaan sitten, kun vesissä vaaniikin jotain oikeasti?
Melontaseikkailu. Kadetit lähtevät kanottiretkelle. Jennalla ja Letillä on vaikeuksia meloa yhteisessä tahdissa, kun taas Tomppa ja Eemeli eivät malta noudattaa annettuja ohjeita.
Superkengu. Tompasta hengenpelastajat tuntuvat supersankareilta, joten hän päättää ryhtyä itsekin Superkenguksi. Rannalta tuntuu kuitenkin puuttuvan paljon supersankareille tarpeellista.
Aaltojen läpi. Tomppa turhautuu pelastuslautailun harjoitteluun. Rannan väki päättää rohkaisuksi järjestää teemapäivän, jona kaikki kokeilevat sellaista puuhaa, jossa eivät vielä ole hyviä.
Kengukingi. Kengulahteen saapuu entisaikojen legendaarinen rantavahtisankari. Tomppa haluaa oppia häneltä kaiken, mutta vuosien saatossa rantavahdin työhön on tullut muutoksia. Pysyykö kuningas niissä mukana?
Seuraa johtajaa. Letillä on ollut tapana johtaa kadettien tutkimusretkiä, mutta tällä kertaa vuoron saa Tomppa. Hän on johtajan roolista niin tohkeissaan, ettei muista huomioida vuoroveden vaikutuksia.
Kengurusta mittaa. Keijo ja Senni osallistuvat Karskikengu-kilpailuun, josta molemmilla on kaksi voittoa jo ennestään. Kumpi julistetaan kaikkien aikojen Karskikenguksi?
Rapuhotelli. Lapset löytävät rantakallion vuorovesialtaisiin jumiin jääneitä merieläimiä ja päättävät rakentaa niille suojapaikan. Villit ravut ja muut otukset eivät kuitenkaan viihdy ämpäreissä ja hiekkalinnoissa.
Pipan allasjuhlat. Pippa täyttää vuosia, ja kadetit järjestävät hänelle ja koko Kengulahden väelle salaa suuret allasjuhlat. Jokainen antaa juhliin itsensä näköisen panoksen, mutta kukaan ei tiedä, mistä Pippa tykkäisi.
Valastutkija Jenna. Jenna on niin innoissaan vierailevista valaista, että on unohtaa uimavahdin tehtävänsä. Löytävätkö Jenna ja Tero-setä rannalta puuhaa, jossa Jenna saisi yhdistää intohimonsa ja velvollisuutensa?
Kellumispäivä. Eemeli keksii kellumispäivän, jolloin kuuluu makoilla joessa uimapatjoilla. Muut kengulahtelaiset tahtovat kovasti kilpailla, ja pian onkin pystyssä suuret kellumiskisat, joihin saadaan yllätysvoittaja.
Muinainen palapeli. Senni löytää myrsky-yön jälkeen hiekasta luun. Jenna intoutuu kutsumaan paikalle arkeologin, jonka johdolla rannan väki löytää kokonaisen luurangon. Mutta minkälaiselle eläimelle se on kuulunut?
Hyppykisat. Uima-altaalle asennetaan hyppylauta, ja lapset innostuvat kisaamaan hienoimmasta uimahypystä. Remu haastaa kadetit hyppäämään vaarallisemmissa paikoissa, ja lapset saavat oppia turvallisuuden arvioimista.
Iso vastuu. Kadetit ovat treenanneet rantavahdin taitoja ahkerasti koko kesän. On aika panna opit käytäntöön, kun he saavat johtaa uimavalvontaa päivän ajan.
Eemeli ja merenneito. Eemeli uskoo saaneensa merenneidosta uuden ystävän. Toiset eivät tahdo hänen pettyvän, mutta tarinoinnilla on seurauksensa... Lopulta lapsille paljastuu aitojen ystävien arvo.
Munavahdit. Kadetit löytävät rannalta kilpikonnan pesän täynnä munia. Meneillään on railakas rantakrikettipeli, joten he päättävät viedä munat sisälle turvaan.
Uudet pikkukadetit. Kun Pippa, Totti ja muut pienimmät joutuvat vaikeuksiin, meinaavat aikuiset kieltää leikit kokonaan. Tomppa ja muut kadetit ottavat asiakseen kouluttaa pienemmistäkin vastuullisia rannankävijöitä.
Hirviö laguunissa. Myrsky on heittänyt laguuniin paljon levää, lehtiä ja muuta romua. Kadetit ryhtyvät raivaamaan sitä uimakelpoiseksi, kunnes vedestä nousee hurja olento. Ei kai vain Letin tarinoiden merilevähirviö...?
Kapteeni Letti. Kun lapset saavat kuulla Tero-sedän purjehdusennätyksestä saaren ympäri, Letti vannoo voittavansa sen. Purjehdus ei kuitenkaan suju kommelluksitta, ja kadetit joutuvat punnitsemaan ennätyksen hintaa.
Roskalemmikit. Rannalle ei saa heittää roskia, jotta ne eivät päädy mereen. Kadetit keksivät jätteille uusiokäyttöä, mutta auttaako sekään pitämään Kengulahtea puhtaana?
Taitouintia. Tero-setä ja Manta näyttävät kadeteille taitouinnin perusteita. Jenna ei jaksaisi odottaa aikuisen valvontaa altaassa harjoitellakseen. Lettiä taas kiinnostaa enemmän taitouimarien hienot esiintymisasut.
Kadetit vastaan mestarit. Kadetit pääsevät ensimmäistä kertaa ottamaan osaa rantavahtikilpailuun, johon aikuisetkin osallistuvat. Voivatko lapset voittaa aikuiset? Entä mistä mestarit on tehty?
Kengulahden kuvaukset. Kadetit auttavat Kengulahteen saapunutta TV-kuvausryhmää. Rantaohjelman tähti Jusu osaa hymyillä kameralle, mutta vesipelastusasiantuntijoina saavat toimia niin rannan aikuiset kuin lapsetkin.
Villiä vesiliukua. Rannalle pystytetään vesiliukumäki, josta kadetit ja muut uimarit ovat innoissaan. Mutta säännöt ovat tiukat: kaikkien liukujien täytyy ensin osata kellua. Miksi kelluminen on niin tärkeää?
Barrakudan kolmio. Kadetit selvittävät Bumerangisaaren takana tapahtuvien haaksirikkojen syytä. Jenna etsii tieteellistä selitystä uppoamisille, mutta Letti epäilee syypääksi merirosvokummituksia.
Haita näkyvissä. Kadetit kuvaavat elokuvaa, mutta uimaria näyttelevän Tompan avunhuudot häiritsevät uimavalvojien työtä. Pian kadetit huomaavat, miksi ei koskaan saisi leikkiä olevansa hädässä, jos ei oikeasti ole.
Koalatreenit. Tero-setä on käyttäytynyt jo pidempään hiukan omituisesti, ja Letti arvelee hänen jännittävän tulevaa kuntotestiään. Olisiko käytökselle kuitenkin jokin toinen syy?
Unelmatiimi. Kaikilla kadeteilla on oma sankarinsa rantavahtiaikuisten joukossa. Välillä on kuitenkin vaikea muistaa, että yhteistyö on paljon tärkeämpää kuin yksilölliset ponnistukset.
Snorkkelijännitystä. Jenna ei malta odottaa, että pääsee opettelemaan snorklausta. Mutta miten on mahdollista, että mieli haraa vastaan, vaikka keho viihtyy vedessä mainiosti?
Kuningas Vuoroveden linna. Kengulahteen on ennustettu kuningasvuorovettä, joka on erityisen korkea nousuvesi. Vedenpinnan nousua on tärkeää pitää silmällä, mutta entä kun keskittyminen herpaantuu?
Lautaloiskutus. Kadetit osallistuvat uintitapahtumaan, josta voi voittaa upean pelastuslaudan. Eemeliä jännittää, sillä hän ei ole erityisen hyvä uimari. Onneksi muut neuvovat tekniikassa.
Keskittyminen koetuksella. Kadetit pääsevät näyttämään osaamisensa ja kilpailemaan kiiltävistä mitaleista. Letti haaveilee voitosta, mutta hän ei oikein hallitse rantavahdin tärkeintä taitoa: keskittymistä.
Saaren vangit. Lapset lähtevät Pötkön kyydillä Bumerangisaareen, mutta saaren rannassa vene pääsee karkuun. Eemeli ja Pötkö jäävät saareen, kun Tomppa, Jenna ja Letti lähtevät karikkoa pitkin kohti mannerta.
Yö saaressa. Letti uskoo nähneensä ufon, ja kun Senni ja Keijo vievät kadetit yöksi saareen, öiseltä mereltä hohtava valo houkuttelee Letin ja Jennan lähempiin tutkimuksiin.
Kenguru pelastaa! Tomppa on odottanut kovasti pelastusharjoituspäivää Bumerangisaarella, mutta harmikseen hän loukkaa jalkansa. Päivä Tero-sedän parina opettaa, ettei vesipelastus aina vaadi hyppäämistä veteen.
Suuria aaltoja. Kadetit harjoittelevat jättiläismäisten aaltojen väistämistä sukeltamalla, mutta Tompalla riittää haastetta omien tunnekuohujen keskellä.
Lämpöaalto. On kesän kuumin päivä. Kadetit auttavat rantaan joutunutta delfiiniä, mutta Tomppa aikoo samalla todistaa kovapäisesti, kuinka kengurut kestävät paahdetta.
Letin aarrejahti. Kadeteilla on sukellusharjoituspäivä. Letti innostuu vedenalaisesta aarteenetsinnästä niin, että unohtaa sukeltajan tärkeimmän säännön: pysy aina yhdessä parisi kanssa.
Sennin surffikoulu. Kadetit aloittavat surffauksen Sennin opastuksessa, mutta Eemeli keksii parantaa taitojaan surffilautaan kätketyllä moottorilla. Näyttävä meno vie hänet yllättäen liian hurjiin vesiin.
Majakkana myrskyssä. Salama iskee rannikon majakanvalon sammuksiin, ja jättää Koskelan pulaan hämärtyvälle merelle. Montako rantavahtia tarvitaan vaihtamaan majakanlamppu?
Eemelin rantadrooni. Eemeli rakentaa rannan hätätilanteet havaitsevan droonin, mikä tekee rantavahdeista tarpeettomia. Varomattomuus kostautuu, kun hai ui liian lähelle rantaa.
Kadonnut pokaali. Kadetit saavat tehtäväkseen vahtia pientä Pippa-pingviiniä, mutta kadonneen palkintopokaalin mysteeri vie heidät mennessään, kunnes huomataan, että Pippa on vaarassa!